De ondersteuning van Farent is gratis. Neem contact met ons op van ma t/m do van 8.30 - 17.00 uur en op vrijdag tot 12.30 uur.
Ben je in een situatie waarbij acuut hulp nodig is? Bel dan 24/7 met onze Crisisdienst, ook via bovenstaand telefoonnummer.
Wat doet de Cliëntenraad?
De Cliëntenraad geeft mensen die het vaak moeilijk vinden om aan te geven wat zij willen of wensen, of onvoldoende gehoor vinden, een stem en komt op voor hun belangen. De Cliëntenraad werkt zelfstandig en adviseer de bestuurder gevraagd en ongevraagd over zaken die van belang zijn voor de cliënt (notitie advisering en betrokkenheid Cliëntenraad). Daarbij let de raad erop dat de organisatie doet wat zij moet doen en dat ook op de juiste manier doet. De Cliëntenraad geeft daarbij aan wat de wensen en de behoeften zijn van de mensen die zorg krijgen. Dit alles vertaalt de raad iedere twee jaar in een plan.
Ondersteuning en contacten
De Cliëntenraad wordt ondersteund door een secretarieel medewerker en door een lid van het managementteam van Farent die als liaison tussen raad en management fungeert. De Cliëntenraad kan medewerkers uitnodigen voor zijn overleggen om informatie te delen en heeft met regelmaat overleg met de bestuurder van Farent. Daarnaast heeft de raad regelmatig contact met de Raad van Toezicht en de Ondernemingsraad.
Informatievergaring door carrousels
De Cliëntenraad organiseert tweemaal per jaar een zogenoemde carrousel. Tijdens deze carrousel laten de medewerkers van Farent op verschillende locaties zien hoe zij de vele diensten van Farent uitvoeren en verschaffen zij de Cliëntenraad gedetailleerde informatie over hun werkzaamheden.
Jaarverslag
Ieder jaar publiceert de Cliëntenraad een verslag van haar (belangrijkste) activiteiten. Klik hier voor de verslagen van 2022 en 2023.
Vergaderingen
De Cliëntenraad komt maandelijks bijeen. Ieder kwartaal vindt er aansluitend aan de reguliere vergadering van de raad een overleg plaats met de bestuurder.
De rollen van de Cliëntenraad
Klachten
Als je ontevreden bent over de dienstverlening van Farent, dan kun je een klacht indienen via de website.
Klik hier voor de flyer Cliëntenraad.
Van links naar rechts de leden van de Cliëntenraad: Ilse Dekkers, Lode Vanderhallen, Marleen de Wit, Joop Blenkers en Mieke Goossens.
De leden van de Cliëntenraad
De Cliëntenraad bestaat uit vijf leden, aangevuld met secretariële ondersteuning en de liaison tussen raad en management van Farent. De leden worden voor drie jaar benoemd, met een eventuele herbenoeming van nog drie jaar.
Joop Blenkers (voorzitter)
In Vught doe ik vrijwilligerswerk in de kringloopwinkel en ben ik hulpcoach voor statushouders en mensen die zich minder goed kunnen redden. Tot mijn pensionering ben ik werkzaam geweest in managementfuncties bij inspectiediensten. Mijn belangstelling gaat vooral uit naar onderwerpen zoals het verminderen van (kinder)armoede en het vergroten van de zelfredzaamheid van mensen die moeite hebben met onze wet- en regelgeving. Ik vind het belangrijk om samen met andere vrijwilligers en organisaties mensen te (stimu)leren om zelfstandig (weer) mee te kunnen doen in onze maatschappij.
Ilse Dekkers
Ik ben werkzaam geweest als wijkverpleegkundige en manager in de (ouderen)zorg. Nu houd ik mij bezig als vrijwilliger bij de administratie van de Voedselbank en als vrijwilliger bij de honkbalvereniging. Enkele vrienden kregen te maken met het maatschappelijk werk en daardoor ben ik sinds 2020 bij de Cliëntenraad van Farent. Mijn ervaring bij het welzijnswerk in de ouderenzorg en bij de Voedselbank kan ik nu goed gebruiken.
Mieke Goossens
In mijn vorige relatie kwam ik in aanraking met huiselijk geweld. Daardoor kwam ik in 2012 terecht bij de groepshulpverlening ‘vrouwen en huiselijk geweld’. De twee maatschappelijk werkers vroegen mij vervolgens om als ervaringsdeskundige te spreken tijdens bijeenkomsten om op deze manier andere vrouwen te helpen voor zichzelf te kiezen. Zo kwam ik ook in aanraking met de Cliëntenraad van Farent. Een groep fijne mensen die samen kijkt, luistert en adviseert om Farent nog toegankelijker te maken voor de cliënt. Mijn motto is: kijk waar je staat en zorg goed voor jezelf zodat je zonder jezelf te verliezen kunt zorgen voor een ander.
Marleen de Wit
Mijn arbeidsverleden ligt in het sociaal medisch vlak waarin zowel curatieve als preventieve taken tot mijn vakgebied behoorden. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk voorlichting en juiste informatie is. Het behandelen en begeleiden van risicogroepen heeft mij altijd veel voldoening gegeven. Hiervoor ging ik regelmatig ook het veld in waarin mooie constructieve gesprekken en acties tot stand kwamen. Sinds een aantal jaren heb ik een coachpraktijk waarin ik zowel jongeren als volwassenen hoop weer een eindje op weg te helpen in waar het even stokte. Daarnaast werk ik als communicatietrainer en geef ik trainingen in motiverende gespreksvoering, omdat woorden zo belangrijk kunnen zijn. Kwaliteit staat voor mij hoog in het vaandel. Als lid van de Cliëntenraad hoop ik een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van de cliënten van Farent.
Lode Vanderhallen
Voor mijn pensionering werkte ik langjarig in de zorg en welzijnswerk. De laatste jaren als hogeschool docent Sociale studies, daarvoor 20 jaar als maatschappelijk werker bij een Eindhovense welzijnsorganisatie. Voorheen actief geweest als lid cliëntenraad van een Eindhovense welzijnsorganisatie en huisartsenposten. Ik ben bekend met een groot aantal cliëntproblematieken. Vooral het klantgericht werken en algemene bejegening heeft mijn belangstelling.