Blizz
Blizz is een educatief gezelschapsspel voor jongeren dat aansluit bij hun belevingswereld. Dit bordspel helpt om op een hilarische en luchtige manier gevolgen van keuzes te overzien, weloverwogen keuzes te maken en in te zien dat geluk deels maakbaar is en je soms niet anders kunt dan iets te accepteren zoals het is. Bij Blizz worden onderwerpen als liefde, sexting, roken, alcohol, drugs, groepsdruk, verhuizen, gescheiden ouders, school, spijbelen, uitgaan, diefstal en social media op een leuke manier bespreekbaar gemaakt. Het spel is ontwikkeld mét behulp van jongeren, ouders en beroepskrachten. Superleuk om samen (2 tot 6 personen) te spelen in de klas, in het jongerencentrum, bij de scouting, het wijkgebouw of thuis!
Klik hier voor de do's and dont's en voor extra tips voor de spelbegeleiders voor de bespreking van de thema's: mentaal welzijn, liefde en relaties, verslavingen, leefstijl, social media, sociale vaardigheden, omgaan met geld, weerbaarheid, school en thuis/vrije tijd.
Weloverwogen keuzes leren maken
Het doel van “Blizz” is simpel: word zo gelukkig mogelijk in het spel. Je doet dit door gelukspunten te verzamelen op verschillende categorieën als “sociaal”, “gezondheid” en “ontwikkeling”. Deze gelukspunten verzamel je door, onder andere, keuzes te maken bij bepaalde dilemma’s waar jongeren in het echte leven mee te maken krijgen. Of jouw keuze een verstandige keuze is, hangt af van de mogelijke gevolgen én of je geluk of pech hebt met het werpen van de dobbelsteen.
Amusementswaarde
De dobbelsteen maakt het spel erg vermakelijk om te spelen. Ook al maak je (on)verstandige keuzes; dit is geen garantie dat het ook zo uitpakt. Daarnaast kun je elkaars geluk beïnvloeden, zowel positief als negatief. Help je iemand met huiswerk en zo ja, wie? Wie neem je mee op vakantie? Verlink je iemand? Wie geef je een compliment?
Thema’s in de belevingswereld van jongeren
De dilemma’s en gebeurtenissen hebben allemaal te maken met onderwerpen uit de leefwereld van jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Denk hierbij aan onderwerpen als liefde, relaties, sexting, roken, alcohol, drugs, groepsdruk, verhuizen, gescheiden ouders, school, spijbelen, uitgaan, diefstal en social media. Op elk kaartje staat een adviesleeftijd, waardoor je er bijvoorbeeld voor kunt kiezen om bij een jonge groep spelers bepaalde kaartjes uit het spel te laten.
Anticiperen, initiëren of accepteren
Naast het inzichtelijk maken van mogelijke consequenties van een keuze, leert het spel jongeren in te zien dat een deel van je levensgeluk maakbaar is. Het maken van bepaalde keuzes (gele dilemmakaarten) en het ondernemen van bepaalde acties (groene actiekaarten), zoals het nemen van een bijbaan of op een sport gaan, kunnen bijdragen aan meer levensgeluk op korte of lange termijn. Tegelijkertijd is jouw invloed beperkt. Soms zijn de uitkomsten anders dan verwacht en soms overkomt je iets (roze gebeurteniskaarten), positief of negatief, en kun je alleen maar accepteren dat het zo is.
Experimenteren en ontdekken
De ervaring is dat het spelen van deze serious game er voor zorgt dat jongeren open komen te staan om een verdiepend gesprek aan te gaan over onderwerpen die in het spel en het echte leven aan de orde komen. Het geeft jongeren verder de mogelijkheid om op een veilige manier te experimenteren en te ontdekken wie ze (willen) zijn en hoe anderen tegen een onderwerp aan kijken.
Meer informatie en bestellen?
Het spel zit in een doos en bevat: • 1 spelbord • 6 scoreborden • 84 speelkaarten • 36 gekleurde pionnen • handleiding
De verkoopprijs bedraagt 60 euro (inclusief btw). Wil je meer informatie, mail dan naar blizz@farent.nl
Klik hier voor de flyer.